Márkatetoválás
Tina 2007.08.26. 15:20
Bizony, már az sem új, hogy valaki magára varrassa kedvenc márkájának logóját. 2 érdekes(vagy inkább abnormális) cikk.
Már most jobb, ha megtanulják a tetoválómesterek az olyan márkák, mint például a Chanel, a Gucci vagy a Ralph Lauren logóinak a megrajzolását, a legújabb trend ugyanis a brandlogók testre festése.
A 22 esztendős Peter McBride-nak nem voltak határozott elképzelései a testére varratandó mintát illetően, amikor belépett a washingtoni tetoválószalonba. Ahogy a sorban állva tépelődve nézelődött, megakadt a szeme a sorban előtte álló férfi Ralph Lauren-pólójának a logóján. "Megláttam a fölsőt, és döntöttem" - mondta a Newsweek amerikai hetilap újságírójának a mellére végül a jól ismert lovaspólós márkajelet tetováltató fiú.
Bármilyen furcsának tűnik is Peter elhatározása, a márkahűség ehhez hasonló megnyilvánulása korántsem egyedi eset. Egy New York-i tetoválómester állítása szerint a brandtetoválálás - a Chanel divatmárkától kezdve a Guccin át a Windowsig vagy a PlayStationig - egyre inkább terjed el a tengerentúlon.
Üzenet a bőrben
De nem a márka "bőrbe rajzolása" az egyetlen vadhajtás a tetoválások terén, amin akár még egy sokat tapasztalt tetováló-művész is megütközhet. Egy tisztességben megőszült idős amerikai hölgy, Mary Wohlford például - a Newsweek egy másik cikke szerint - a végső óhaját tetováltatta a mellkasára, miszerint: "Nem újraélesztendő!"
A 80 éves asszony reméli - így az írás - hogy mindenki számára világosan fejezte ki magát. "Az emberek talán azt hiszik, megbolondultam, de szerintem ez a módja a kommunikációnak teljesen rendben van - nyilatkozta az idős nő a Newsweeknek. "Néha a legőrültebb ötletek a legelőremutatóbbak" - tette hozzá a meglepően virgonc hölgy.
Hogy "éles helyzetben" számít-e valamit az effajta "közlés", igencsak kétséges. A lap szerint ugyanis ha például egy sürgősségi osztályon vagy műtét közben komplikációk lépnének fel egy olyan betegnél, aki a testére tetováltatott ilyen üzenetet, az jogi és orvosi szempontból mit sem számítana - bár a Newsweek által megkérdezett orvosi és jogi szakértők "igen nagyra értékelik" Mrs. Wohlford eredetiségét.
Az, hogy a hírességek között jó páran vannak, akik - különleges egyéniségüket hangsúlyozandó - számos műalkotással díszítették már különböző testtájaikat, nem meglepő. Akár David Beckham angol focistáról, Angelina Jolie színésznőről, Johnny Depp színészről, Dennis Rodman kosarasról, Tommy Lee zenészről vagy az ő Pamelájáról Hollywoodból beszélünk: mindannyiuknak már-már szenvedélyévé vált a "tetova", félévente újabb színpompás ábrát fedezhetünk fel valamely porcikájukon.
Ez még mind nem meglepő, de az, hogy például Winston Churchill angol államférfinak egy horgony volt a karjára tetoválva, vagy hogy Robert de Niro színész egy párduccal büszkélkedhet - nos, az már igen. A szolid-szelíd barna színésznő, Sandra Bullock a köldöke alá "varratott" egy nonfiguratív remeket.
/mediainfo.hu/
A tömeges tetoválási láz a sztárok körében az 1990-es évek elején indult, és hogy ez messze nincs elhalóban, arra bizonyíték Hollywood legújabb és leghisztérikusabb üdvöskéjének, Lindsay Lohannek a befektetési terve: egy luxus tetoválószalon, kifejezetten sztároknak.
Egy, a luxusszolgáltatásokról és termékekről író site szerint Lohan kisasszony úgy tervezi, hogy az üzlet berendezésének nagy részét maga alakítaná ki. A portál hatalmas üvegfelületekkel kápráztat majd el, betekintés engedve az odajáró celebek (nem) mindennapi szenvedéseibe - (nem) mindennapi perceket szerezve ezzel a mindennapi embereknek.
Muzeális érték?
Az, hogy a tetoválás manapság már szubkultúrán innen is elfogadott, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy az elmúlt fél évben két patinás, egy bécsi és egy newcastle-i múzeum is bemutatott egy-egy, a maradandó testfestés történetéről szóló kiállítást.
A tavasztól nyár végéig, a bécsi Természettudományi Múzeumban bemutatott tárlat napjaink divatos motívumaitól, a hatvanas évek tabudöngető, az egyén szabadságát kifejező ábráin át egészen a gyökerekig, Ötzi és kortársai történeteket elmesélő testfestményeiig kalauzolta el a látogatókat.
Mivel a tetoválás európai elnevezése James Cook angol felfedezőtől származik - aki 1769-ben Tahitin járva, az ott látott testfestő eljárás nevét, a "tatau"-t "tatow" formában angolosította, s ebből származik a mai tattoo kifejezés -, nem meglepő, hogy a másik, e témakörben rendezett kiállítás a ködös Albionban székel.
A Newcastle-i Egyetem Régészeti Múzeumában az év végéig látogatható tárlat a tetoválás angliai történetén túl - amelyben bizony fellehető jó pár, a királyi családra nézvést igencsak "kompromittáló" tény - bemutatja a legnépszerűbb szimbólumokat, és azok jelentésváltozását is, korról korra.
/origo.hu/
Te melyik márkát tetováltatnád magadra?
Nemrégiben végzett felmérést a Millward Brown Mexikóban. Ki gondolta volna, hogy a tetoválást kedvelő fiatalok közül minden harmadik hajlana arra, hogy ily módon is kifejezze márkahűségét?
A Millward Brown kutatócég mexikói irodája a Mexico City nagyvárosi körzeteiben élő fiatalok körében végzett felmérést. A tetoválás története évszázadokra, évezredekre nyúlik vissza, s a testet ékesítő rajzok, ábrák, feliratok korról-korra változó módon, de mindig fontos mementói voltak az aktuális divatoknak vagy épp a legintimebb érzéseknek, tapasztalatoknak.
A kutatók most arra keresték a választ, hogy miként van ez napjainkban, amikor a tetoválások divatcikké, fontos kiegészítőkké váltak, s az olyan márkák, mint a Levi's, a Chanel vagy a Converse mind felhasználták a tetoválást reklámjaikban. Magyarán, vajon magukra tetováltatnák-e a fiatalok a kedvenc márkáikat, s ha igen, tovább gondolható, hogy miként használhatóak ezek az eredmények a márka-fogyasztó kapcsolat további elmélyítésében.
Népszerű a tetoválás
A Millward kutatói azt találták, hogy a 13 éves vagy annál idősebb fiatalok nagyobb része hajlik a tetoválásra: minden öt megkérdezett nagyvárosi kamaszból három nyilatkozott úgy, hogy szívesen tetováltatna magára valamit. A válaszadók negyede nem akart márkázott tetoválást, ugyanakkor a szokásos témák (kezdőbetűk, nevek, vallási jelképek, stb.) már vonzóak voltak számukra is.
Ezzel szemben háromból egy válaszadó szívesen fejezné ki a márkahűségét akár tetoválással is, legyen szó a márka nevéről vagy logójáról. Az, hogy mely márkákat viselnék magukon a fiatalok, nagyon változó volt, s összesen 52 márka kapott egynél több említést. A nagy szórás ellenére egyértelmű győztest hirdethetünk.
"Always Coca-Cola"
A márkázott tetoválásról kedvezően nyilatkozók majd egytizede mondta azt, hogy a Coca-Cola az a márka, amellyel a legszívesebben "megbélyegeznék" magukat. Persze ez nem is olyan nagy meglepetés, ha meggondoljuk, hogy a felmérésnek helyet adó Mexikóban az éves kólafogyasztás 110 liter/fő, s lakói ezzel világviszonylatban rögtön másodikak az Egyesült Államok mögött.
top tetkók
A Coke mögött futott be a Nike, amelyet minden harmincadik válaszadó tartott a legvonzóbb tetoválás témának. A top10-ben szerepelt még a Sabritas snack márka, a Telcel és Movistar mobilcégek, az adidas és a Puma, illetve a Ford.
Kik a márkahősök?
A bővebb listán azt láthatjuk, hogy több italmárka is kapott szavazatokat, így a Coke mellett a Pepsi és két mexikói sörmárka, a Sol és a Coronita. A legjobbak közé került Nike, adidas és Puma mellett a sportfelszerelések és ruházati cikkek is több további említéssel képviseltették magukat, s listára került a Converse, a Zara, a Diesel, a New Balance és a Reebok is.
A fentieknél némileg jobban meglepte a kutatókat az, hogy három mobilcég is beverekedte magát a tetoválásra érdemesek közé. Feltehetőleg a Telcel, a Movistar és a Telmex erős márkázásának, jó pozícionálásának és célérzékeny kommunikációjának köszönheti, hogy a fogyasztókban ilyen erős kötődést tudtak kialakítani.
Néhány "kult" márka is kapott említést, így például az ország legnagyobb állami egyeteme (UNAM), a Puma focicsapata és a Sabian cintányérok.
És miért?
Alfonso Díaz és Jorge Alagón, a Millward Brown México munkatársai cikkükben Martin Lindstrom "BRAND sense" című könyvére hivatkoznak, hogy választ találjanak a fenti kérdésre. Eszerint a fogyasztók legnagyobb eséllyel azon márkákat viselnék magukon tetoválásként is, amelyek tisztán érthető kulcsokat adnak számukra ahhoz, hogy meghatározhassák magukat, helyüket az adott márkához képest.
Feltehetőleg, aki "megbélyegzi" magát a márkával, azért teszi, mert úgy érzi, hogy a márka az "övé". Ily módon a márkázott tetoválás egy olyan aktus, melynek során a márka fizikálisan és szimbolikusan is a fogyasztó részévé válik. Ha úgy vesszük, ez maga a márkázás a lehető legdirektebb értelmezésben. A tetoválás nagy eséllyel élethosszig tartó kapcsolatot eredményez a viselővel, s ez igen hízelgő perspektíva lehet a hirdetőknek.
A márkázott tetoválás tehát a fogyasztó és a márka közötti különleges kapcsolat kifejezője, amihez a fogyasztókat értelmi és érzelmi síkon is meg kell fogni, méghozzá olyan mértékig, hogy a márkát magukénak, hozzájuk tartozónak érezzék. Mint a kutatók kiemelik, sokak szerint épp az lehet a márkázás végső célja, hogy a márkát "átadjuk" a fogyasztóknak. Az, hogy a bőrükön viselnék, annak egyfajta fizikális kifejezője, hogy már egy ideje a szívükben viselik.
|